Bakara 180: Birinize ölüm geldiği vakit, bir hayır
(bir mal) bırakacaksa, babası, anası ve en yakın akrabası için meşru bir
surette vasiyet etmek, Allah'tan korkan kimseler üzerine yerine getirilmesi
vacib bir hak olarak size farz kılındı.
Nisa 11: Allah size çocuklarınız hakkında öğütte bulunuyor. Erkek, kadının
iki katı pay alır. Mirasçılar sadece kadın olup iki kişiden fazla iseler
terekenin üçte ikisi onlarındır. Çocuk sadece bir kadınsa terekenin yarısı
onundur. Ölen kişi ardında çocuk bırakmışsa, ana ve babasının her birisine
altıda bir düşer. Çocuğu yok da kendisine sadece ana ve babası varis oluyorsa
bu durumda annesine üçte bir pay düşer. Kardeşi varsa bu durumda annesine
altıda bir düşer. Tüm bu
paylaşma oranları, ölenin yaptığı vasiyetten ve borçların ödenmesinden sonra
gelir. Analarınız, babalarınız ve
çocuklarınızdan hangisinin size daha yararlı olduğunu bilemezsiniz. Bu Allah'ın
yasasıdır. Allah Bilendir, Bilgedir.
Nisa 12: Eğer hanımlarınızın çocukları yoksa,
bıraktıkları mirasın yarısı sizindir. Şâyet bir çocukları varsa o zaman mirasın
dörtte biri sizindir. Bu paylar, ölenin vasiyeti yerine getirildikten ve varsa, borcu ödendikten sonra
verilir. Eğer siz çocuk
bırakmadan ölürseniz, geriye bıraktığınız mirasın dörtte biri hanımlarınızındır.
Şâyet çocuklarınız varsa o zaman bıraktığınız mirasın sekizde biri
hanımlarınızındır. Bu paylar, yaptığınız vasiyetler yerine getirilip ve varsa
borcunuz ödendikten sonra verilir. Eğer ölen bir erkek veya kadının çocuğu ve
babası bulunmadığı halde kelâle olarak (yan koldan) mirasına konuluyor ve
kendisinin bir erkek veya kızkardeşi bulunuyorsa, bunlardan herbirinin miras
payı terekenin altıda biridir. Eğer mevcut olan kardeşler bundan daha çok
iseler, bu takdirde kardeşler mirasın üçte birini zarara uğratılmaksızın
aralarında eşit olarak taksim ederler. Bu paylar ölenin vasiyeti yerine
getirilip ve varsa borcu ödendikten sonra verilir. Bunlar, Allah tarafından bir
emirdir. Allah her şeyi bilen ve yarattıklarına çok yumuşak davranandır.
*Kuran'a göre vefat eden kişinin vasiyeti yerine getirildikten ve borçları ödendikten sonra geriye kalan mal varlığı Nisa, 11-12 ayetlerine göre pay edilir.
(Yani isteyen tüm mal varlığını kızına da bırakabilir. Bu kişinin kendi tasarrufundadır.)
· Kadın
ve erkek mirasını incelerken, Kuran’ın tüm sistemi içinde para akışını ve maddi
ilişkileri anlarsak mirastaki paylaşmayı daha iyi anlarız.
· Kuran’a
göre erkek, evlenirken kadına mehir verir. (Mehir kadına verilir, kadının
ailesine değil) Kuran, mehirin miktarını belirtmediği için örneğin maddi
ihtiyaç halinde olan, evini yurdunu terk edip evlenecek olan kadın mehir olarak
ev, araba v.b. isteyebilir. Koca adayıyla bu mehirde anlaşılırsa evlilik olur.
Yok kadın böyle bir mehir talebinde bulunmasa mehir bir yüzük, bir hediye v.b.
de olabilir. Kuran mehirin uygun bir tarzda verilmesini ister, miktarını
belirlemeyerek, birçok konuda oluşturduğu esnek ortamı burada da oluşturur.
· Ayrıca
Kuran’a göre erkek, kadının ve çocukların geçimini üstlenir. Eğer boşanma
olursa; çocukların masrafları, anne çocuğu emziriyorsa annenin de masrafları,
Kuran’a göre erkeğin yükümlülüğündedir.
· Yani
Kuran’a göre erkek hem mehirle hem de karısının ve çocuklarının masraflarını
karşılamakla kadına yüklenmeyen bu harcamalardan sorumlu tutulur. Dul kalan
kadınların ise aldıkları mehir ve diğer varlıkları geçinmelerine yeterli
değilse, ihtiyaçları varsa uygun tarzda geçindirilmeleri, tüm Müslümanların
vazifesidir. (Bakara, 241)
· Görüldüğü
gibi erkeğin parası ve maddi varlığı sürekli bölünür ve üzerinde birçok
sorumluluk vardır.
· Buna
karşı Allah, erkek çocuğa, kız çocuğunun iki katı miras önerir. (Nisa, 11) Miras
ile ilgili teferruatlar Nisa, 11-12 ve 176. ayetlerde okunabilir. Mirasçı olan
anne, baba ise mirastan ikisi de altı bir olarak eşit hisse alırlar. Görüldüğü
gibi Allah erkeğin malını böleceği, iş kurmak için sermaye gerekeceği yaşlarda
erkeğe kız kardeşinin iki katı miras önermektedir. Fakat çocuğu ölen anne ve
babalarda böyle endişelerin olması muhtemel değilken, önerilen miras her
birine, hem babaya hem de anneye altıda birdir.
· Kimi
insanların ‘’şu anda devir böyle, artık kadınlar da çalışıyor’’ veya ‘’oğlumun
hanımı da kendi de zengin, kızımın kocası da kendisi de fakir’’ gibi farklı
özel şartların ifade eden durumları oluşabilir. Daha evvel de dediğimiz gibi
Kuran’da esas olan vasiyettir; tüm bu miras dağıtımları, vasiyet ve borçlardan
geri kalan içindir.
___
Kaynak: Kuran Araştırma Grubu, Uydurulan Din ve Kurandaki Din, İstanbul Yayınevi, 2011, s.239
· Bu
konuda sorun; kelime sıkıntısı çekmeyen, (Lokman, 27) en iyi yasa koyucu olan, (Maide, 50) unutkan olmayan, (Meryem, 64) Kuran'ı detaylı bir şekilde indiren (Hud,1) Allah'ın yasası (Kuran) varken; (haşa) bunu yeterli bulmayıp, mirasın nasıl dağıtılacağını anlatan ayetlerin (Nisa, 11-12) vasiyetle ilgili ayeti (Bakara, 180) iptal ettiğini düşünen ve “Varise vasiyet yoktur.”[Ebu Davut Vesaye 6] hadisi ile de Kuran’ın açık hükmünü iptal etmeye çalışan zihniyette, Kuran’a ön yargılı yaklaşımlarda ve Kuran’ı bütün olarak kavramaya
çalışmamaktadır. Yoksa Kuran, her konunun en mükemmel şekilde çözümünü
sunmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder